in

Tak pernah baca al-Quran, macam mana nak mula?

Saya tidak pernah membaca Quran sebelum ini. Bagaimana saya boleh mula belajar?

Adalah penting untuk mendampingi al-Quran dengan fikiran yang terbuka dan keinginan untuk belajar. Cuba ketepikan sebarang tanggapan atau prasangka yang anda mungkin ada, dan belajarlah al-Quran dengan hati yang terbuka.

Tempat yang sesuai untuk mula belajar al-Quran adalah pada Surah Al-Fatihah, iaitu surah yang pertama dalam al-Quran. Surah Al-Fatihah juga dikenali sebagai ‘Pembukaan’ atau ‘Umm al-Kitab’ (Ibu Segala Kitab) kerana kepentingannya dalam al-Quran.

Surah ini mengandungi tujuh ayat, dan dibacakan beberapa kali sehari semasa solat fardu 5 waktu. Surah ini bermula dengan frasa ‘Bismillahir-Rahmanir-Rahim‘ yang bermaksud ‘Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.’ Frasa ini digunakan untuk memohon rahmat Allah sebelum memulakan sebarang tugas.

Surah Al-Fatihah dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama adalah pengenalan di mana orang Islam mengakui kebesaran, kekuasaan dan belas kasihan Allah SWT. Bahagian kedua pula adalah doa di mana orang Islam memohon hidayah, pertolongan dan perlindungan daripada Allah SWT daripada tersesat.

Surah Al-Fatihah adalah penting kerana ia menjadi asas doa Muslim dan selalunya menjadi bahagian pertama al-Quran yang dihafal oleh kanak-kanak dan saudara baru (mualaf) di seluruh dunia.

 

Perlukah saya baca al-Quran dari awal hingga akhir?

Walaupun al-Quran disusun dalam aturan tertentu, tidak wajib untuk pembaca mengikut aturan surah semasa membacanya. Malah, al-Quran sendiri tidak menetapkan susunan tertentu untuk membaca surah-surahnya.

Selain itu, banyak ayat-ayat al-Quran lengkap dengan sendirinya, memberikan panduan dan hikmah tersendiri, tanpa semestinya perlu pembaca membaca ayat-ayat sebelum atau selepasnya. Ini kerana al-Quran adalah kitab panduan, dan setiap ayat atau surah memberikan pengajaran dan hikmah yang boleh diaplikasikan dalam pelbagai aspek kehidupan.

Tambahan pula, surah dan ayat-ayat al-Quran diwahyukan sepanjang tempoh 23 tahun, di mana Nabi Muhammad ï·º membacanya dan menyampaikannya kepada para sahabat ketika ia diwahyukan. Oleh itu, aturan mengikut masa ayat-ayat diwahyukan tidak semestinya mencerminkan tema atau maksud yang ingin disampaikan.

Justeru, pembacaan al-Quran secara tidak linear berdasarkan minat, keperluan atau keadaan adalah dibenarkan. Sebagai contoh, seseorang mungkin memilih untuk membaca surah tertentu kerana mesejnya yang memberi semangat dan ketenangan, atau surah lain kerana panduan praktikal tentang perkara khusus.

Akhir sekali, perkara yang paling penting adalah untuk membaca al-Quran dengan fikiran terbuka, mencari petunjuk dan hikmah daripada ayat-ayatnya.

What do you think?

Written by akmalf

A web dev, designer, tech enthusiast, family car lover, and father, all rolled into one.

Tinggalkan komen

GIPHY App Key not set. Please check settings

close up of a holy quran

Mengenai Al-Quran

Merentasi Kehidupan Rasulullah: Biografi Muhammad Bin Abdullah

Merentasi Kehidupan Rasulullah: Biografi Muhammad Bin Abdullah