close up of a holy quran
Photo by Alena Darmel on Pexels.com
in

Mengenai Al-Quran

Apa itu al-Quran

Al-Quran merupakan kitab suci yang diwahyukan oleh Allah kepada umat manusia melalui Nabi Muhammad sebagai panduan hidup yang hakiki. Ia bukan sekadar buku biasa, tetapi dipenuhi dengan kata-kata yang mengandungi kebenaran dan petunjuk untuk setiap insan. Umat Islam percaya bahawa ayat-ayat dalam al-Quran ini diwahyukan oleh Allah dalam bahasa Arab kepada Nabi terakhir-Nya, Muhammad ï·º.

Quran memperkenalkan dirinya dengan beberapa nama dan penerangan yang perlu difikirkan secara mendalam. Antaranya:

  1. Quran & Kitab (Bacaan & Tulisan): al-Quran merujuk kepada sesuatu yang dibaca dengan lantang, manakala Kitab pula merujuk kepada sesuatu yang ditulis. Ini memberikan gambaran tentang dua cara utama bagaimana kitab suci ini dapat dimanfaatkan, sama ada melalui lisan atau tulisan.
  2. Kalamullah (Kata-kata Tuhan): Ini bermakna ayat-ayat dalam al-Quran merupakan komunikasi langsung dari Pencipta dan Pemilik setiap makhluk hidup. Ia menduduki tahap otoriti tertinggi bagi penganutnya dan diterangkan serta disokong oleh ajaran Nabi Muhammad ï·º.
  3. Zikir & Huda (Peringatan & Panduan): al-Quran digunakan sebagai cara untuk berhubung dengan Allah dan menyimpannya di dalam hati serta di atas lidah kita. Ia juga pada dasarnya merupakan panduan untuk kehidupan peribadi dan kehidupan masyarakat.

Al-Quran adalah wahyu terakhir yang diwahyukan kepada manusia, melengkapkan dan menyempurnakan kitab-kitab suci yang terdahulu, sebagaimana yang diajarkan oleh Nabi Muhammad ï·º. Baginda membawa mesej yang sama dengan para nabi terdahulu, termasuk Nabi Adam, Nabi Nuh, Nabi Musa, Nabi Ibrahim, dan Nabi Isa (alayhimus salaam). Al-Quran menjelaskan apa yang perlu diketahui oleh manusia sehingga hari akhirat, dan ia akan terpelihara daripada kehilangan dan penyelewengan yang menimpa kitab-kitab suci terdahulu.

“Kitab yang diberkati yang Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), supaya mereka merenungkan ayat-ayatnya dan supaya orang-orang yang berakal fikiran menjadi peringatan.”

Sad:29

Saya mengalu-alukan kedatangan anda di AkmalFadhil.com dan mengajak anda untuk membaca dan mendengar al-Quran dengan hati yang terbuka, merenungi ayat-ayatnya dengan mendalam, mencari ilmu yang terkandung di dalamnya dengan ikhlas, dan mempelajari lebih lanjut menggunakan sumber-sumber yang berwibawa.

Apakah tema utama dalam al-Quran

Terdapat banyak tema dan idea yang diterokai dalam Quran, yang menfokuskan kepada:

  1. Tauhid Allah
  2. Kepentingan beribadah dan taat kepada Allah
  3. Kewujudan Hari Akhirat dan Hari Pembalasan
  4. Petunjuk dan hikmah untuk menjalani kehidupan yang bermoral dan benar
  5. Penciptaan alam semesta dan semua makhluk hidup
  6. Peranan nabi-nabi dan wahyu dalam membimbing umat manusia
  7. Akibat dari tindakan baik dan jahat
  8. Keadilan sosial dan kesamarataan

Tema-tema ini diselitkan di dalam al-Quran dan berfungsi sebagai panduan bagi orang yang beriman tentang bagaimana menjalani kehidupan mereka menurut kehendak Allah.

Adakah al-Quran masih asli?

Al-Quran tidak menuntut kepercayaan buta, tetapi sebaliknya ia mengajak semua manusia untuk mempelajari, merenung, dan membuktikan kebenaran. Berikut adalah beberapa aspek yang meluas yang membawa kepada keyakinan orang Islam terhadap kebenaran dan ketepatan al-Quran sebagai Kalamullah (firman Tuhan):

Sejarah

Bukti material dan bukti hidup menunjukkan bahawa al-Quran telah diwariskan secara lisan dan tulisan sejak zaman Nabi Muhammad ï·º. Baginda, pada usia 40 tahun (sekitar 610 Masihi), mengumumkan bahawa baginda menerima wahyu berupa ayat-ayat al-Quran daripada malaikat yang diutus oleh Allah SWT. Isi kandungan wahyu ini, bersama-sama dengan akhlak, integriti dan kredibiliti Nabi Muhammad yang terpuji, telah mewujudkan sebuah komuniti beriman. Komuniti ini, yang pada mulanya bertapak di Tanah Arab, kemudiannya membawa al-Quran ke seluruh pelosok dunia.

Ajaran

Al-Quran bukan sahaja membawa perubahan besar dalam kehidupan masyarakat Arab ketika ia diturunkan, malah ia terus memberi kesan positif kepada individu dan masyarakat yang mengamalkan ajarannya. Bersama-sama dengan contoh praktikal dan penjelasan daripada Nabi Muhammad ï·º, mesej al-Quran itu sendiri adalah bukti kukuh bahawa ia datang daripada Pencipta yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk ciptaan-Nya.

Mukjizat

Al-Quran menyatakan keindahan bahasanya tiada tandingan, dan orang Arab yang fasih yang pada mulanya menentang mesejnya tidak mampu untuk menghasilkan sesuatu yang serupa dengannya. Ini merujuk kepada apa yang dikenali sebagai mukjizat bahasa al-Quran, iaitu tahap keindahan bahasa yang melampaui kemampuan manusia. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai dimensi yang menjadikan al-Quran unik dan ajaib, dan lebih banyak perkara akan ditemui apabila pengetahuan manusia berkembang.

Bolehkah al-Quran diterjemahkan?

Bilangan Muslim di seluruh dunia terlalu ramai dan pelbagai, menunjukkan keluasan ajaran Islam dan kesesuaian pedoman al-Quran dalam pelbagai konteks budaya. Umat Islam datang dari pelbagai etnik, budaya, dan bahasa, dan tersebar di setiap benua. Terdapat kira-kira 2 bilion Muslim di seluruh dunia. Kebanyakan tinggal di Asia, contohnya Indonesia, Pakistan, India, dan Bangladesh. Tapi jangan lupa, ada juga ramai Muslim di Afrika, Timur Tengah, Eropah, dan Amerika Utara.

Al-Quran telah diterjemahkan ke dalam lebih daripada 100 bahasa, dan setiap terjemahan boleh dianggap sebagai tafsiran tersendiri daripada teks asal bahasa Arab. Tapi ingat, al-Quran adalah firman Allah dan tetap suci serta tak boleh diubah. Justeru, terjemahan al-Quran bertujuan untuk menyampaikan makna teks asal bahasa Arab dengan setepat mungkin, walaupun mungkin wujudnya perbezaan tafsiran dalam terjemahan tertentu.

 

What do you think?

Written by akmalf

A web dev, designer, tech enthusiast, family car lover, and father, all rolled into one.

Tinggalkan komen

GIPHY App Key not set. Please check settings

Kuiz Ramadhan & Nuzul Quran